Hur du kommer igång med att träna rodd

Att komma igång med att träna rodd kan kännas svårt och invecklat för många, men med några enkla knep kan det faktiskt kännas lätt och enkelt inom bara några dagar. Det man ska tänka på är att det inte räcker med att träna rodd i roddmaskin eller ute på vattnet, du måste komplettera med en del annan träning för att bli så bra som du kan bli. Vi har hittat de komplement som passar bäst för dig som är lite ny till rodd och vad du kan tänka på när det kommer till att träna inomhus. Även om det är i båten du oftast kommer att vilja vara är det nödvändigt att bygga upp din styrka utanför vattnet först.

En all-round träning

Det som är så bra med att träna rodd är att hela kroppen hänger med. Här finns det nästan ingen muskel som inte bör stärkas för att du ska bli så bra som möjligt när det kommer till rodd. Det kanske känns som det bara är armar och axlar som jobbar, men då har du lagt krutet på fel ställen – och missat en hel del. Att satsa på en träning som inte bara är specifik för rodd men som också kan appliceras på andra vattensporter kommer att ge dig en hel del fördelar – att vara stark i hela kroppen är aldrig något negativt.

För att komma igång med din träning till rodd är det bra att köra gammal hederlig styrketräning. Vi kan höra er sucka härifrån, men faktum är att man inte kommer undan styrketräningen om man vill bli bra på rodd. Vi rekommenderar att köra vanliga lyft, rygglyft och pull-ups under varje pass, så att du bygger upp en grundstyrka som sedan kan användas till att ta stadiga årtag genom vattnet.

Träna upp din erg

Så fort man börjar prata rodd med någon som varit med ett tag så dyker “erg” upp. Detta är benämningen på energienheten i det mekaniska systemet CGS. Genom att träna upp denna enhet kan du snabbt bli en bättre roddare, och det gäller att hålla koll på din utveckling här, eftersom det hjälper med bara en ökning av 0.1 enheter för att du ska se skillnad när du väl ger dig ut och ror. Om du inte har koll på vad du behöver träna för att öka på din erg kan vi rekommenderar att mixa långa och korta distanser när det kommer till löpning, en blandning kommer att serva dig bäst. Det som vi är ute efter här är att träna upp framför allt din fart och din lungkapacitet – vilket kommer behövas när du sitter i en båt och behöver all hjälp till syresättning du kan få.

Att ha rätt teknik redan från början

Något som kommer att vara avgörande för din rodd är att du kan den grundläggande tekniken som krävs för att ro på rätt sätt. Det spelar ingen roll hur bra du har tränat upp dina muskler eller hur bra puls du har, om du inte vet hur du ska röra dig så kommer du aldrig att komma särskilt långt i din träning.

Det viktiga är att tänka på att det finns två delar i rörelsen – dels själva årtaget som du tar med armarna samtidigt som du rör dig bakåt, och sen rörelsen som tar dig tillbaka till startpunkten. Ett bra tips är att låta rörelsen framåt ta nästan den dubbla tiden jämfört med själva årtaget, det är rytmen vi vill komma åt.

Du som vill bli bättre på rodd kommer kanske inte att få ut så mycket av dessa komponenter just i början, men om du börjar sätta de olika delarna: erg, styrka och rytm, så kommer du utan problem att snabbt märka skillnad.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *